BILO JEDNOM U POZORIŠTU ... komedija
Miroljub Nedović- Riki
BILO JEDNOM U POZORIŠTU
(….KORAK OD STVARNOSTI...)
Kada : vreme sadašnje
Gde : pozorište
Ko :
1. SIKI...........................GLUMAC
2. IVONA.....................GLUMICA
3. SAVA........................GLUMAC
....Komad obuhvata dešavanja : - predstave na redovnom repertoaru
- priprema tezge : MUŠICA
- privatna
priča u glumačkoj garderobi
Korišćeni delovi komada
:
1. Ljubomir Simović – Putujuće pozorište Šopalović
2. Ronald Harvud - Garderober
3. Aleksandar Popović – Ljubinko i Desanka
4. Miro Gavran - Kad umire glumac
5. Branislav
Nušić – Sumnjivo lice
6. Bratislav Petković - Kaskader
7.
Renesansna komedija - Mušica
( predlažem autorima postavke OVOG teksta, da
pročitaju gore pomenute komade,
kako bi lakše postavljali njihove odlomke....prim.aut.)
(Sredina pozorinice prazna.....U levom i desnom portalu, po jedan glumački
pult sa stolicama i jedna stolica "viška"... Pored pulteva po jedan
čiviluk sa kostimima i po jedan paravan za presvlačenje ..Oko pulteva rekvizita.....)
SCENA 1. (Predstava)
(Siki i
Ivona pod šminkom i u kostimima ...igraju predstavu...
Ljubomir Simović
Putujuće pozorište Šopalović
(Nasred pijace, pred okupljenim prolaznicima, nalaze se putujuci glumci, koji izvode stilizovanu scenu iz Silerovih “Razbojnika” reklamirajuci tako svoju vecerasnju predstavu.)
SOFIJA : “ Nikad! Pre ću mrtva sići u grob, nego leći u tvoju rodoskvrnu postelju!”
VASILIJE
: “Tako, dakle? Nećeš, princezo, milom?
Groziš se moje ružnoće? Ja nisam lep i stasit kao Karl, od moje ružnoće
užasavaju se i seljanke s našeg imanja, ali uprkos tvojoj ljubavi za Karla, i
uprkos gadjenju koje osećaš prema meni, ja ću te imati!”
SOFIJA
: “ Nikad!”
VASILIJE
: “ Silom ću te, ako treba, odvući u
svoju postelju, brutalno ću oduzeti tvoje devičanstvo, i baciću u blato tvoju
lepotu!”
SOFIJA
: (osamari ga) “ U
tom slučaju, ovo uzmi za miraz!”
VASILIJE
: “ Tako, dakle? Survaću te u ponor
poniženja, tvojom plavom kosom brisati čizme, i bičem ću te naterati na ljubav!
A kad se nauživam tvoga tela, baciću te pijanoj vojničkoj rulji, neka se krvavi
vojnici nasladjuju ostacima tvoga devičanstva! Mogla si da budeš kraljica, a
bićeš drolja!
SOFIJA
(zagrli ga) : Ah, Franc, opristi mi, Franc, to samo šala
beše s moje strane!
( Zagrlivši ga, izvuče njegov mač ,
s isukanim mačem, koji u njega uperi, brzo se odmakne).”
Gledaj,
zlikovče, šta ću sad s tobom da učinim! Ja jesam nemoćna žena, slaba i nežna,
al očajanje mi daje dzinovsku snagu…Zlikovče, usudi se da moje telo, zavetovano
tvom čestitom i oklevetanom bratu, dotakneš svojim razvratnim rukama! Usudi se!
Ovaj će ti čelik probušti tvoje bludne grudi!”
( Scena se prekida i Sofija
se obraća publici..)
SOFIJA
: Da li će čedna i nesrećna Amalija
odbraniti svoje devičanstvo i čast?
VASILIJE
: Sve ćete saznati večeras, ako dodjete
na premijeru tragedije “ Razbojnici’ od slavnog Fridriha Šilera, koju će vam
prikazati…
SOFIJA: …putujuće pozoriste Šopalović…!
VASILIJE
: Nesrećnu i čednu Amaliju igra mlada i
lepa glumica, nada srpskog teatra – gospodjica Sofija Subotić!
SOFIJA: Postenog, ali podlo prevarenog Karla, igra
čuveni Romeo, Hamlet, Pera Segedinac, i nosilac mnogih nezaboravnih naslovnih
uloga – gospodin FilipTrnavac!
VASILIJE
: Ulogu podlog Karlovog brata
SOFIJA
: U ulozi starog grofa, nesrećnog oca
Francovog i Karlovog, pojavljuje se, ovoga puta izuzetno u muskoj ulozi, nasa
tragetkinja, Jelisaveta Protić!
VASILIJE
: Zbog policijskog časa, predstava
počinje nešto ranije nego što je uobičajeno! Večeras u šest, u kafani braće
Todorović, počinje nevidjeni, nezaboravni, pozorišni spektakl, prepun intriga,
krvi i ljubavi! Videćete ubistva!
SOFIJA
: Postovani gradjani!Ne propustite
priliku da u jednoj od najvećih predstava vidite cvet srpskog teatra!
( zvučni
efekat..galama..aplauz..zvižduci…muzika…mrak)
SCENA 2. (Garderoba)
( Svetlo u levom
i desnom portalu na pultovima za kojima sede Siki i Ivona ..dešminkuju se i
presvlače...)
IVONA : Sinoć
na recitalu..pesmu koju si govorio... Mogo si da naučiš napamet, a ne da čitaš.
SIKI : Nisam
mogo.
IVONA : Grešio
si akcente..
SIKI : Nisam
primetio.
IVONA : Publika
jeste…...Nemoj više da piješ pre nastupa..
SIKI : Zašto?
IVONA : Zaplitao
si jezikom, frfljao si..
SIKI : Šta hoćeš ti od mene?
IVONA : Neću ništa.. samo ti kažem...neće više da te
pozivaju na recitale..
SIKI : Ma ko
ih jebe..
(Žurno ulazi Sava..)
SAVA : Zdravo
Ivona.
IVONA : Ćao.
SAVA : Slušaj
Siki imam strašnu ideju.
SIKI : Nemoj
sada..imam
predstavu....
SAVA : Saslušaj
me...samo tri minuta.
SIKI : Da radimo
"tezgu"...
SAVA : Bravo..odakle
si znao...pazi..Našo sam tekst..Samo četri uloge.. Ja, ti..... Ivona oćeš da igraš..dobra
ženska uloga?
IVONA : Važi..
SAVA : Znači
ja, ti i Ivona...
SIKI : Ko je
četvrti.?
SAVA : Ma četrvrti..mala
uloga..gotovo statiranje...uzećemo nekog... Eto..može Kića rekviziter.. samo se
pojavi..kaže dve reči.. može Kića.. i voli..
SIKI : Šta?
SAVA : "Mušica"..renesansna
komedija ..napisao onaj ..kako se zvaše?
SIKI : Znam tekst..čitao
sam..
SAVA : I?..Šta
kažeš..strašna ideja..renesansna komedija....
SIKI : Neće to
niko da gleda..
SAVA : Nemaš
ti poima...Ne pratiš svetski trend..Na zapadu sada su u modi takve komedije.. Glumci se zezaju do daske....Ivona kaži mu...
IVONA : Aha..
SIKI : Ko će
da režira?
SAVA : Mogu ja..možeš
ti...može Ivona..Ivona oćeš da režiraš ovo..
IVONA : Neću.
SAVA : Dobro
onda ću ja..ma nije važno..Dobar tekst..Pazi imam i koncepciju.. Ti igraš muža..
dobar lik... smešan u pičku materinu.. Ivona - ženu..A možemo i iz kontre..ti da igraš ženu..a Ivona muža..A šta kažeš?
SIKI : Neću..
SAVA : Ma nije
dobro..u pravu si svi sad rade iz kontre..Ej..ja igram Vojnika..a ovaj.. Kića..on kuma.. njemu
ćemo i da štrihujemo tekst...Da ne priča mnogo....Kostimi iz fundusa..prazna scena..
Možemo..za pozadinu da pustimo slajdove..Ja imam projektor kući..
SIKI : Kakvi
bre slajdovi..
SAVA : Ne valja
slajdovi..ispušeno..Ej..a pazi sad fazon... Napravimo od sunđera (šapne) kurčeve..
SIKI : Šta?
SAVA : Kurčeve..od
sunđera..da stoje ovako..to kao..
SIKI : Šta od
sunđera?
SAVA : Penise..od
sunđera..to je za erotski naboj..razumeš..
SIKI : Savo..
SAVA : E to mora..Izbacio
sam kontru, slajdove..penisi mora..tu je koncepcija..
SIKI : E jako ti je koncepcija..
SAVA : Erotika..Siki..erotički
naboj..videćeš..fazon do bola...Ma videćeš.. upiš živi..Publika ima da se valja
od smeha..
SIKI : Ne znam
šta da ti kažem..
SAVA : Nema šta
da mi kažeš...Počinjemo
prekosutra..Proba u deset.. Ne brini ništa napravićemo bolju komediju od onih pedera
..znaš na
koga mislim.. videćeš..Da te ne zadržavam više..i ja žurim..moran na radio..snima neku
radio dramu...Ćao, vidimo se.. (Sava izađe)
SIKI : Priča
gluposti...neće to niko da gleda...a navalio ko smrt na babu.. Budala...
(Sava se vrati)
SAVA : Sve sam te čuo..al nema veze..Znam te kakav si..al
si moj ..pa šta ću..Kad napravimo hit predstavu..Tad ćeš da mi se izviniš..Reći
ćeš..Savo..Alal ti vera..a
ja ti nisam verovao.. Izvini...
(uzima svoj mobilni koji je zaboravio na Sikitovom pultu i ode)
(mrak)
SCENA 3. (Predstava)
Ronald Harvud
Garderober
(Norman čita nešto iz vežbanke...Ulaz Mardž)
MEDŽ : Gde je Milostiva Ledi?
NORMAN : Otišla je pre njega. Nije mogla da ga čeka.
MEDŽ
: Telefoniraću joj. Pozvaću doktora.
NORMAN
: Prekasno je za doktora, lepa moja.
MEDŽ
: Zatvorite vrata! Sačekajte napolju!
NORMAN
: Ne želim da čekam napolju. Nikada ne
čekam napolju. Hoću da budem s njim. Znam gde mi je mesto.
MEDŽ
: Pokušajte da se istreznite. (Ona ode.)
NORMAN
: „Stolari, električari,
rekviziteri?" Svirepo kopile. Mogao si se setiti.
(Tišina. Norman se osvrće oko sebe da bi se uverio da ga niko ne gleda.
Nalazi olovku i piše u vežbanku. ..ponovo počne da cvili. Pije rakiju sa
Serovog poslužavnika. Vraća se Medž.)
MEDŽ
: Milostiva Ledi odmah dolazi. Veoma
je mirno to primila. Tražila je da bude pokriven Lirovim ogrtačem. Gde
je ogrtač?
NORMAN
: Da bude pokriven Lirovim ogrtačem?
Dovedite fotografa, lepa moja. Pokriven Lirovim ogrtačem? Ovo nije Nelsonova
smrt, znate.
MEDŽ
: Gde je? (On pokazuje. Ona donese ogrtač…. Norman se iznenada zasmeje.)
MEDŽ
: Izađite ovamo.
MEDŽ :
Sačekajte napolju.
MEDŽ :
Izađite.
NORMAN : A
kuda onda da idem? Kuda? Nigde me nema kad nisam u svom pravom okruženju. Ne
želim da završim vodeći neki pansion u Vestklifu na moru. Ili u Kolvin Beju.
Šta da radim?
MEDŽ : Možete
lepo da govorite o njemu.
NORMAN : Da
lepo govorim o toj starkelji? Ni na sudu ne bih lepo govorio o njemu.
Nezahvalno kopile.
MEDŽ :
Napolje! Ne želim vas ovde.
MEDŽ :
Prekinite.
(Prestane da govori i
okrene se od nje.)
Da lepo govorim o njemu? Ja znam šta biste vi rekli,
lepa moja. Znam sve o vama. Imam oči u glavi. Svi mi imamo naše male tuge.
(Medž odlazi, ali Norman
ne primećuje.)
Znam šta biste vi rekli, samo hrabra, verna,
lojalna. Puna ljubavi. Pa, ja imam samo jedno da kažem o njemu ali to ne bih
rekao pred vama, niti pred Milostivom Ledi, niti bilo pred kime. Usne čvrsto
stisnute. Ne želim da vam pričinim zadovoljstvo. Niti njemu. Naročito ne njemu.
Da sam rekao što sam imao da kažem, on bi našao načina da to upotrebi protiv
mene. Niko nikada neće saznati. Svi mi imamo naše male tuge, niste vi jedina. Što
si manji, to veća tuga. Mislite da ste ga vi voleli? A šta je sa mnom?
(Dugotrajna tišina) Ovo nije mesto za smrt. Imao sam prijatelja..
(Odjednom se okrene kao da je shvatio da neko stoji iza njega, ali
shvata da je sam.) Ser? Ser? (Tišina. Grli vežbanku. Peva.)
,,Ko pameti malo ima ima,
Hej, pa vetar, kiša bila."
(Zaćuti. Gleda u prazno.
Svetla se gase...mrak)
SCENA 4. (Garderoba)
(Uz pult
sedi Siki..priprema se..U garderobu ulazi Ivona ..besna..baca rekvizitu)
SIKI : Šta je
bilo?
IVONA : Jedan
skot nije isključio mobilni..U pola scene je počeo da zvoni..pa je zvonio..Vrhunac
je bio kada se skotina javila na telefon i počela da razgovara...Došlo mi je da
siđem u publiku i da mu nabijem mobilni u usta...Gde je sad garderoberka... Suzana!..Suzo!...
SIKI : Zašto
si nervozna?
IVONA : Nisam
nervozna...Suzana!..
SIKI : Ne viči
toliko..čuće se u sali..
IVONA : Neka se
čuje..Ko ti je ona sa kojom si razgovarao u bifeu..
SIKI : Koja?
IVONA : Ona crna
sisata...
SIKI : Zato si
nervozna.
IVONA : Nisam
nervozna..Suzana!...Čekam odgovor?
SIKI : Ma tamo
neka..
IVONA : Školska
drugarica?
SIKI : Nije školska
drugarica..
IVONA : Koliko
smo mi zajedno?
SIKI : Kakve
sad to veze ima?
IVONA : Koliko?
SIKI : Sedam
godina.
IVONA : ...I četri
meseca ...
SIKI : I četri
meseca.
IVONA : A znaš
koliko ja imam godina?
SIKI : Znam.
IVONA : Pa šta
misliš?
SIKI : O čemu?
IVONA : O braku...Mojim
drugaricama deca pošla u srednju školu..
SIKI : Pa kad
se družiš sa matorim ženama.
IVONA : I ja sam
omatorila pored tebe...Izigravam šiparicu....
I reditelji ne znaju šta da mi
daju...U mojim godinama već je trebalo da igram repertoar majki..Al kako kad neznaju
koliko imam godina..Neudata...nema dece...
SIKI : Reditelji
su budale.
IVONA : Ali ja
sam veća..budla..
SIKI : Ma nisi
ti budala.
IVONA : Nisam..ali
me ti praviš na budalu..U početku si govorio.. brak nije dobar za karijeru..Još samo ova
sezona da prođe...Sada više to i ne pominješ..
(ćuti i gleda ga ..čeka odgovor)
SIKI : Još samo
ova sezona da prođe.
(mrak)
SCENA 5 . (Proba)
("MUŠICA" - prvi deo.....čitalačka
proba)
(Ivona i Siki sede sa tekstovima u rukama.. Sava šeta ..režira....
- dozvoljene sve inprovizacije na bazi glumačke
čitalačke probe..i odnos glumac-reditelj..)
TONIN (za sebe) : Vala,
poziv najamnika ipak bi mogao biti najlepši na
svetu kad bi postojale samo dve stvari : da čovek svaki mesec prima pare, a da ne mora da se tuče i da čuva stražu. Sto mu gromova, ala bi to bio slavan život! Guba pojela i Nemce i Francuze! Sada kada sam se zaljubio u susetku, i tek što nisam ostvario ono što želim, naređeno mi je da u roku od osam dana odjašem u logor.
SAVA : Ej da ne čitam ceo monolog ja ću to sam..kad
naučim tekst..evo samo šlagvort...
TONIN :
Hrabro, Tonine! Vrati se, Tonine, možda se neko sakrio u kući pa može iznenada da iskoči i da te potege.
(Betija se pojavljuje
na pragu s korpom u ruci.)
BETIJA : Uuh, srce mi je prestalo
da kuca.
SAVA : Pazi...ona ona izlazi iz kuće..Ovaj se
iznenada pojavi i ona se uplaši..
( Ivona ponovi..uplašeno)
BETIJA : Uuh, srce mi je
prestalo da kuca.
TONIN : Srce vam je prestalo da kuca?
Meni ne može stati jer ga nemam.
BETIJA : A kuda je otišlo?
TONIN : U vašim je grudima.
BETIJA : Nemam ja ničije srce.
TONIN : Video sam u svome
životu dosta muškaraca i žena, video sam dosta volova, krava, konja, krmača, prasaca i magaraca,
ali ni u koga nisam mogao da se zaljubim, sem u vas,
srdašce moje slatko. Oh, sto mu gromova, baš ste lepi,
sva se sijate.
BETIJA : Uh, nisam ni upola onakva kakva sam bila.
TONIN : Oh, bože, ala bih bio srećan kada biste me malo voleli.
BETIJA : A ko vas mrzi? Ja nikoga ne mrzim.
TONIN : Ne? Hteo bih da malo moje ljubavi uđe u vaše grudi, pa da i vi iskusite sve muke, uzbuđenja i smetenosti koje mi more glavu zbog ljubavi prema vama.
BETIJA : Eto, reći ću vam istinu : niste vi za mene,gospodine, niti sam ja za vas.
TONIN : Dakle, odbijate me?
BETIJA : Ne kažem to, velim da mi ne odgovarate.
TONIN : Draga gospa-Betija, odgovaraćemo jedno drugome ako se zagrlimo.
BETIJA : Velim — neću.
TONIN : Pa šta onda da radim?
BETIJA : Uhvatite se za uši pa igrajte.
SAVA : E sad ..dali će on baš da se
hvata za uši i da igra...to ćemo da vidimo..ali rešićemo to..dakle...
( nastavi da čita)
TONIN : Ne znam kako da se ponašam. Da je u pitanju nešto što je u vezi sa oružjem, ili neki
okršaj, znao bih već kako
da se ponašam: tukao bih se...
BETIJA : Sklonite se, sklonite
se, ide Rucante.
(Rucante nailazi pevajući).
RUCANTE (za sebe) : Tara-ta-ta-tan,
tan, tara-tata, tiri--ri, tiri-ra.
SAVA : Siki..Siki..pazi..on je
radostan..peva...daj malo to veselije..
SIKI : Samo čitamo..
SAVA : Dobro..čitamo...ali daj
malo..unesi radost igre..
SIKI : Ok...
RUCANTE (za sebe) :
Tara-ta-ta-tan, tan, tara-tata, tiri--ri, tiri-ra.
Do đavola, ala sam veseo. Toliko sam veseo da mi se košulja
sva podigla na zadnjici. Zaradio sam toliko para
da bih mogao kupiti pola vola. Oh, što sam ja opasan,
baš sam prava lopuža: ala sam nasamario onog vojnika
.Dao mi je neke pare da ih predam jednom čoveku, a
ja sam rekao da
mi je neko otkinuo kesicu i uzeo pare : a
zadržao sam ih za sebe.
Deco..Odlično...odlično nam
ide...Ali sad moramo da prekinemo probu..imam neko snimanje.. neka
reklama...Sutra nastavljamo...Pročitajte tekst malo kod kuće..
Koliko je sati..U jebem ti..
kasnim...Ej deco..super smo počeli..Razbićemo ga..
Zdravo... ( ode)
( Siki i Ivona ostaju da sede bez teksta....mrak)
SCENA 6. ( Garderoba)
(Siki i Ivona sede na svojim mestima ....spremaju se
za predstavu)
( snimak Ispicjenta)
: Dobro veče..Petnaest minuta do
početka predstave..
Drugi znak je dat....Drugi znak je dat.....
SIKI : Zašto
nisi došla sinoć..
IVONA : Nije mi
bilo dobro..
SIKI : Nisi ništa
propustila..Vino je bilo loše.. a društvo
još gore...
IVONA : Bilo mi
je muka..povraćala sam..
SIKI : I meni
je bilo sinoć muka... Najviše me nerviraju oni..što očekuju od tebe da zabavljaš
celo društvo..kao ti si glumac..I znaš ono..Ej glumac ajde kaži nešto smešno...Da
sam bokser dal bi tražili da ih bijem...
IVONA : Dobila
sam ponudu iz prestoničkog pozorišta...
SIKI : Nikad
nisam čuo da fudbaleru u društvu kažu..Ej ti si fudbaler..ajde "tučkaj"
ga malo..... Kakvu ponudu?
IVONA : Da pređem
u njihovo pozorište.
SIKI : Šta si
im odgovorila.
IVONA : Da ću
da ramislim.
SIKI : Ne misliš
valjda ozbiljno.
IVONA : Zašto
da ne..Planiraju dobar repertoar u sledećoj sezoni..
SIKI : Trebaju
im debele glumice..
( snimak Ispicjenta)
: Treći znak je dat..početak
predstave..Molim glumce da dodju na scenu...
IVONA : Ja nisam
debela.
SIKI : Nisi..ali
si počela stalno nešto da jedeš..Pa sam mislio da ..
IVONA : Idemo počinje predstava....
( mrak )
SCENA 7. ( Predstava)
Aleksandar Popović
LjUBINKO I DESANKA
(Park :
spomenik i klupa. Žena sedi na klupi…nailazi muškarac. )
LjUBINKO :
Koje li je doba?
DESANKA :
Četiri i frtalj.
LjUBINKO : Tako rano, a već se razdanilo?!
DESANKA : Pa
ovo je podne, zaboga, nije jutro!
LjUBINKO :
Kako sam se za toliko prebacio?! Onda mogu i da posedim... ako me vi
primate u društvo?... (Desanka se odmiče na klupi, pravi mu mesto. On seda.) Da ja vama nisam na smetnji?
DESANKA : Vi
meni? Što?
LjUBINKO : Ne
znam ja... ima nas raznih...Pa vi plačete?... gospojice!... nemojte... molim
vas, nemojte... kad vas ja molim!... Tako lepa i mlada žena nema razloga da
plače...
DESANKA (suzno) : Čini vam se...
LjUBINKO. : Obrišite suze... (Pruža joj svoju maramicu.) uzmite moju šnuftiklu, čista je...
DESANKA :
Hvala... (Uzima maramicu i briše lice.) A vi... poznajete tog Mikajla Vrsalovića?...
LjUBINKO :
Kojeg?
DESANKA :
Onog vodoinstalatera što ima dućan vizavi pijace?...
LjUBINKO :
Znao sam tamo jednog Mikajla... al' on nije Vrsalović... čini mi se...
Čekajte!... sem ako ne mislite vi na onoga Miku šnajdera što je tu sad skoro
zaovu sahranio?
DESANKA :
Sumnjam... ovaj još od preklane nije imao smrtni slučaj u familiji...
LjUBINKO :
Onda ne znam koji bi to mogao biti... (Vadi kesicu sa bombonama i nudi Desanku.) Poslužite se...
DESANKA :
Slaba sam vam ja mušterija za to...
LjUBINKO :
Uzmite jednu... to su promincle!... nećete se otrovati... dobre su za
dezinfekciju grla... Izvol'te!
DESANKA :
Nemojte se uzalud truditi. (Duboko uzdahne.)
LjUBINKO :
Toliko ste degutirani?... Znam ja šta je sa vama na stvari?... Vi ste
razočarani u životu?... (Desanka uzdiše.) Da niste možda imali reči s gazdaricom?... Vi
kao samica živite?... ali ako ste pogodili s posteljinom!... onda je njeno
pranje krevetskog veša!... Izvinite, samo za momenat... (Naglo jurne na rampu.) Gospodine Venziloviću!... Savetniče!... (Vraća se i seda na klupu.) Nije on, ali kao da su na kalup... ko dinar i
dvodinarka... kao da su braća... i to bliznančići!... toliko liče...
DESANKA :
Tako sam ja jedne srede sabajle dočekala na stanici devera... i uvela ga
u kuću... pa mu još sve čaprazim... kao bratom ga zovem : „Budo, brate, što te volim!... Budo moj!...
ti si moj naj!... ja tebe mnogo!... Budo, Budo!... Dok on oko podne ne reče
: „Ček, bre, zaova!... što ti mene
stalno prekrštavaš?"... Pomislite!... to mi bio stric Ranisav, a ja ga
držala za Budu!...
LjUBINKO : Vi
ste bar nekoga imali u rukama!... al' ovaj moj je možda već i prošišao?...
DESANKA : Kad
se čeka, dešava se!... Vama oči da iskoče, a on vam taman — tik! — pored nosa
pro-makne... i to biva!... hoće to!... ma čega sve nema na ovome svetu!...
JBUBINKO : Da
li ste vi zapazili jednog dežmekastog gospodina?... u liht štaub mantilu tri
četvrti?...
DESANKA : To
se nosi ove jeseni!... faltne u susret...
LjUBINKO :
Aha...... i ne rekoste mi jeste li zapazili onog mog?... Otkad ste vi
ovde?
DESANKA : Još
od podne, ali nisam buljila ko prolazi...
LjUBINKO : Od
podne?! Pa jeste li ručali?! (Desanka se iznenada trže.)
Šta to sad bi?...
DESANKA : Ode
mi štrufna... (Drži se rukama za butine preko suknje.) Izvinite, molim vas, imate li zihernadlu?...
LjUBINKO : Vi
niste ručali?! Hoćete li sa mnom na prženu somovinu?... nemojte me naopako
shvatiti, oduvek sam takav — galantan. Ja nikad ne žalim da dam za tu stvar,
zaista... Hoćemo li?...
DESANKA :
Ribu volim, osobito somovinu, al' neka ostane to za neki drugi put... u
maleru sam... stalno kuburim s štrufnama... i uvek se rešavam da ponovim pojas,
pa nikad... Šta bi s tom vašom zihernadlom?...
LjUBINKO :
Pravo da vam kažem... ho-ho... imam ih... imam ih na sebi celo tuce...
al' svaka mi po nešto pridržava... ho-ho... šteta... mislim, što niste
raspoloženi za ribu... ali i ja danas lovim ovde jednog dužnika... (Desanka se opet trže.) Gospojice!... Pa vi ste u velikom dešperatu!
Trzate se?...
DESANKA (drži se grčevito za rame)
: Ode mi bretela...
LjUBINKO : To
su živci! Ja vas shvatam u potpunosti, ako ćete mi verovati...
DESANKA (naglo se odmakne) : Budite
vi malo finiji!
LjUBINKO :
Ala ste vi nakraj srca!
DESANKA : Što
se lepite uz mene?
LjUBINKO :
Izvinite, ali odelo tek što sam podigao sa hemijskog čišćenja... I
skrenuo sam im pažnju da mi pri pranju ne deformišu cvišne, ali oni — eto...
Kako se vama čini?... je l' mi se mnogo uvijaju reveri?... (Desanka zajeca.) Vi još plačete?... Pa da.
Znam. I meni je jednom život visio o koncu zbog jedne šušumige.
DESANKA :
Čisto sumnjam!
LjUBINKO :
Kad vam kažem!... bilo je doguralo dotle da sam kupio fišek
štajn-sode... sve zbog nje!...
DESANKA :
Imali ste s njom roman?
LjUBINKO :
Jesam, pre toga, al' ja vam pričam od kraja... gde sam ono stao? Da!
Mislim ja najozbiljnije :
„Ispiću!"... znam kakva je!
DESANKA : Ko?
Soda?
LjUBINKO :
Ama ona!... ko po neka jabuka; spolja jedra i rumena, a iznutra, u duši,
skroz trula... takva!
DESANKA : Da
nije to ona mala Ilonka što je radila ko pedikirka kod Neše berberina?...
LjUBINKO :
Znam ja i tu šindivilu, al' nije to ova... Ova je imala sto tri kile!
Ovakva! I zaludela me... sedam godina
sam živeo s njom... bili smo ko muž i žena.
DESANKA : I
orodili ste se?
LjUBINKO :
Ne, dece nismo imali...
DESANKA : Za
sedam godina? E, čestitam vam!... Zaista, kako ste u tome uspeli?...
LjUBINKO :
Kupio sam radio!
DESANKA : Aaa
tako?
LjUBINKO :
Tako.
DESANKA : Pa
jest, što kažete, ima uvek uveče lepe muzike, pa čovek i zadrema... zauvar je
da preskoči i svako drugo veče...
LjUBINKO : I
tako — sedam godina!... sedam godina sam ja nosio rogove, komšiluk mi se smejao
iza leđa... to mi je najgore, što sam ispao šonja!
DESANKA :
..pričajte dalje!...
LjUBINKO :
Dakle!... Tako... .. Banem ja jednoga dana u nevreme, iznenada... sasvim
slučajno!...... onaj... mučenik... imao je tek to-liko vremena da prihvati
pantalone rukama i iskoči naglavačke na dvorište, preko verande...!...
DESANKA : ..
A Vi?... a vi?...
LjUBINKO :
Momentalno se u meni nešto prelomi! Štrecnu me ovde...
(Uhvati se za slabine.) Žignu me tu!... (Uhvati se za srce.) Tu!... (Uhvati se za grlo.) steglo, pa ne pušta...
DESANKA :
Znate da sam sva pretrnula... sad mi je lakše kad znam da vam je puklo
pred očima!
LjUBINKO : Zgrabim
šešir i dunem na ulicu!...
DESANKA : To
što ste uradili — za to vam svaka čast!... E, odmah se vidi!...
E, znate šta je!... E, pokazali ste se kao pravi
muškarac!...
LjUBINKO :
Još istog dana pošaljem nosača po svoje stvari i na tome se svrši.
DESANKA : I
bolje je, da znate... nemojte da zažalite... kad vam kažem!... Što
diklo-naviklo, uvek bi ona šarala!
LjUBINKO :
Još sam bio zagrejan za njom, priznajem!... Kad dođe noć, pa se uhvati
pomračina, mene sve nešto vuče da se vratim... naročito o praznicima... samo
neću da se ponizim!
DESANKA : TO
bi vam rušilo reputaciju! Pratilo bi vas kroz ceo život!
LjUBINKO : Pa
da, jeste... kad se čovek malo bolje razmisli
DESANKA : Ma
da je imao samo neko da vas povuče, pa da se pustite u saobraćaj, to je od te
boljke najbolja medicina!
LjUBINKO :
Bila me odvojila od celoga sveta, to je ono!...
DESANKA : (Najednom se jako trgne
i cikne.) Ju!!
LjUBINKO :
Šta je?... Presede vam...
DESANKA (hvata se po struku,
grudima, bedrima, itd.) : Puče mi negde nešto, al' ne mogu da nađem —
gde?...
LjUBINKO
: Hajdemo nas dvoje da popijemo
nešto toplo... Ili ako ste za kermes na sajmu?...
DESANKA :
Oprosti-te... najlepše vam zahvaljujem... ali nije mi do provoda... u
nekoj drugoj prilici : vrlo verovatno...
LjUBINKO :
Neobično sam vam zahvalan što me odbijate..
DESANKA : ...
čak štaviše...
LjUBINKO : ..
u šta mi ode pola sata!...
DESANKA :
..žalite što smo se upoznali?...
LjUBINKO :
Naprotiv!... bilo mi je prijatno... vi ste tako prirodni... i na
izgled... i onako... kako bih rekao...
( mrak )
SCENA 8. (Proba)
( "MUŠICA" - drugi deo.....prva
mizanscenska proba)
( Ivona i
Siki se presvlače...I razgovaraju)
- dozvoljene sve
inprovizacije na bazi prve mizanscenske probe..i odnos glumac-reditelj..)
SIKI : Sava po običaju kasni...
IVONA : Zašto ti ne zakažeš neku predstavu?
SIKI : Koju..
IVONA : Našu predstavu..Bračne svadje ..
SIKI : Ne mogu da
jurim..reklamu...karte..organizaciju..
(Sava ulazi žurno)
SAVA : Deco
izvinjavam se što kasnim...viša sila..viša sila...odneo mi pauk auto...
SIKI : Gde si ga parkirao?
SAVA : Na pogrešno
mesto..jebi ga..mislio sam samo na deset minuta...
( vadi mobilni telefon..poziva)
Joviću..Sava ovde...Sava
glumac...Slušaj brate..u frci sam..odneli mi ovi tvoji auto...Dobro nisu
tvoji..ali ti tamo poznaješ ljude..daj vidi to molim te...
Nemam da platim...odakle
mi...Ja da imam da platim ne bi tebe zvao...
Ajde završi mi to molim
te...Važi..pa mi javi...
Ajdemo deco da radimo...da
postavimo taj mizanscen časkom...
Pazi ovako...Ovde će
biti balkon.. ( postavlja stolicu
kao markir)
Ivona ti se kasnije
pojavljuješ na balkonu..
Ja dolazim u
kostimu...prerušen u Španca...
Ajmo deco..ajdemo..
( POJAVA RUCANTE, a zatim
BETIJA)
RUCANTE (za sebe) : Niko ne bi rekao
da nisam Španjolac. . Gotovo da sam sebe ne prepoznajem. Ala će biti gužve! Do đavola, baš je
nevaljalac ovaj moj kum. Čemu me sve nije naučio! Nešto mi šapuće : uradi to, a nešto
mi šapuće : nemoj. Ali kad sam se već tako
udesio, moram da pokušam. Ej,
vi tamo, ko stanuje u ovoj kući?
BETIJA : Ko je to?
RUCANTE : To smo mi koji želeli bismo da govorimo sa vašim gospuodstvom. Da biste bili zdravi!
Da li me spuoznajete, mene?
BETIJA : Tako mi bog pomogao, ne, ne poznajem vas.
RUCANTE : Puogledajte me
dobro.
BETIJA : Ja ne gledam muškarce koje ne poznajem.
RUCANTE : Znaste li zašto me ne puoznajete, mene?
BETIJA : Tako mi bog pomogao, ne, ne znam.
SKIKI : Izvinite što prekidam..ali ..vidim ovde ja
nemam ovu scenu..Idem ja u bife..Zovite me kad moja scena bude na redu..
SAVA : Da..da..Važi..važi..zvaćemo te mi..samo ti
idi....Daj mi šlagvort...
(vraća)
BETIJA : Tako mi bog pomogao, ne, ne znam.
RUCANTE : Zato što ne obraćate dostojnu pažnju sprema onima koji vas vole.
BETIJA : Ipak mi se čini da sam vas videla. Ja obraćam pažnju i na psa, a kamoli na čoveka.
RUCANTE : O, bože, već toliko doba ima kako gotovo umirujem zbog vas.
BETIJA : Slušajte, ja ne razgovaram s ljudima čije lice ne vidim.
RUCANTE : Ali ja ću duoći kod vas, u vašu sobu.
BETIJA : Ali ako bi se posle saznalo? I kada bi to doznao moj muž? Dobila bih...
RUCANTE : Aa, materina ti! Šta to čujem! Ti bi mi, dakle,
nabila rogove? Ćuti tu, iseći ću ja te rogove. Možeš da bežiš kud god hoćeš, nećeš biti sigurna čak ni iza oltara.
( Savi zvoni mobilni...On prekida probu..javlja
se..)
SAVA :
Da..ja sam..kaži..Gde?..Sada odma?...Evo dolazim...Deco prekidamo
probu..moram po auto...Ali odlično nam ide...na pravom smo putu..Još ćemo mi to
da razradimo..da ubicimo gegove..fazone..Ima publika da se upišava od
smeha..Zdravo vidimo se sutra....Ćao.. (ode)
(mrak)
SCENA 9. ( Predstava)
(Siki u kostimu sa rekvizitom je na sceni..muzićki
efekat..Ulazi Ivona...
Miro Gavran
Kad umire glumac
(Vidimo Toma kako s
čekićem i kliještima popravlja jednu rasklimanu stolicu. Na scenu ulazi Eva,
izrazito elegantno odjevena, odudarajući od ambijenta u kome se zatekla.)
EVA :
Oprostite.
TOM :
Izvolite.
EVA :
Verovatno sam pogrešila.
TOM : Možda i
niste.
EVA : Tražim
grupu, amatersku grupu. Vodi ih gospodin Tomislav - rekli su mi da je on tu
negdje. (Tom odloži čekić i Evi i pruži joj ruku.)
TOM : Tom,
zovite me Tom. Drago mi je da ste
došli. (Eva prihvati njegovu ruku.)
EVA : I meni
je drago.
TOM :
Drugačiji ste, ovako u životu, nego na sceni, dok glumite, u onom sjaju
i reflektorima.
EVA : Pa, i
ovo je scena.
TOM : Da, ali
amaterska. A ja nisam u gledalištu i utisak je potpuno drugačiji.
EVA : Gde su
ostali?
TOM : Koji
ostali?
EVA : Članovi
vaše amaterske družine.
TOM : A, da.
Vidite - možda je i bolje, sad, na prvom razgovoru, da smo sami, a onda u
zavisnosti od toga što se odlučimo raditi - pozvat ću one koji budu trebali
raditi. Ako budu trebali, naravno.
EVA : Kako
mislite : ako budu trebali?
TOM : Čujte,
postoje pozorišni komadi s mnogo lica, a postoje i komerni komadi.
Od komada zavisi koliko je glumaca potrebno, zar ne?
EVA : Da,
ali...
TOM : Tu
očekujem vašu pomoć, vaš savjet. Ja, naravno, imam svoj prijedlog. Koji se vama
možda neće ni svidjeti. Ali ne moramo odmah o poslu. Izvolite sjesti.
EVA : Hvala.
TOM : Imamo
ovdje i bocu rakije. Ako ste za jednu čašicu?
EVA : Ne,
radije ne
TOM : Onda
ništa…. Tako mi je drago da ste došli.
Velika hrvatska glumica i sve...
a ipak ste pronašli vremena za našu kazališnu
družinu, za nas amatere. Inače, profesionalci
preziru amatere, zar ne?
EVA : Pa,
čujte...
TOM : To je
normalno i razumljivo.
EVA : Da,
logično je.
TOM : Ali, i
amateri preziru profesionalce.
EVA : Ne znam
baš...
TOM : Ali ja
znam. A i to je logično. Zar ne?
EVA : Pa,
sad. Ne znam zašto.
TOM : Ja
prezirem i jedne i druge.
EVA : I jedne
i druge?!
TOM : Ako
nisu pravi, ako nisu istinski. Shvaćate što hoću reći? Ili ti je Bog dao, ili
ti nije dao. Ja tako gledam na te stvari. Slažete se?
EVA : Da, da.
TOM : I
amater može biti pravi glumac. Naravno, ako ima talenta i iskustva. Znate
: ja već dvadeset godina glumim za svoju
dušu. To nije isto kao kod vas profesionalaca, ali ipak oko šezdeset uloga je
iza mene, ako shvaćate što želim reći. Iskustvo je u našem poslu jako bitno. Iskustvo i obrazovanje.
EVA : I
talent.
TOM : Naravno
- oni bez talenta me i ne zanimaju.
TOM : A da
ipak popijemo po čašicu?
EVA : Ja
izbjegavam alkohol.
TOM : Stvarno?!
A ja sam mislio da su svi veliki umjetnici mazohisti i da se vole po malo
uništavati.
EVA : Zašto
to mislite?
TOM :
Jednostavno - čovjek koji kreira, koji oživotvoruje druge likove, koji
je svakodnevno konstruktivan, radi ravnoteže mora biti povremeno destruktivan.
U nama su sva stanja, sve kvalitete i sve suprotnosti. Oni koji čine najviše
dobrih djela, često počine najviše zla. Oni koji najsnažnije vole -najsnažnije
i mrze. Radi ravnoteže. Kreativci su najdestruktivniji. Slažete li se?
EVA :
Djelomično. Uistinu, čovjek nakon nekih poslova, nakon nekih emotivnih
trošenja, ima sklonost ka... dobro, može, natočite mi rakiju.
(Tom natoči Evi, potom sebi.)
(Tom ispije cijelu čašu, Eva otpije
gutljaj.)
EVA : Kažite.
Što predlažete? Što očekujete od mene? Da li samo savjet, ili možda da vam režiram ili...
TOM : Vi
biste htjeli odmah konkretan razgovor, a ja sam mislio da se prvo upoznamo. Glumci vole upoznati partnera prije nego li odluče
da li s njime surađivati. Nije
li tako?
EVA : Da, ali
ja...
TOM : Vidite
- ja vas dobro poznajem. Jako dobro. Gledao sam vaše predstave, znam kako
glumite. Znam vaše mogućnosti i ograničenja.
EVA :
Ograničenja?!
TOM : Svi
imamo ograničenja. I John Gielgud. Genije je omeđen svojim ograničenjem, kao
slika okvirom. S tim da ograničenje postaje
kvaliteta kad ga osvjestimo. To sam htio reći.
EVA : A,
tako.
TOM : I sad -
meni nije teško odlučiti da li s vama surađivati ili ne.
EVA : Pa,
poslali ste mi ono lijepo pismo.
TOM : Točno,
već u tom pismu izrazio sam divljenje prema vašoj glumačkoj vještini, prema
talentu i osjećaju za scenu i partnera.. Uostalom, cijela zemlja vas poznaje,
svi znaju da ste vi najveća hrvatska glumica svoje generacije - mada vas većina
znade po filmovima i televizijskim ulogama. Ja kad govorim o glumi i
umjetnosti, onda uvijek govorim o kazalištu. Mislim da me shvaćate.
EVA :
Uglavnom.
TOM :
Televizija je sranje, film je pseudoumjetnost, kazalište je ono pravo.
Samo kazalište.
EVA : Ne
možete tako uopćavati.
TOM : Mogu.
Na stotinu idiotskih filmova snima se tek jedan dobar.
EVA : Eto, s
tim "jednim dobrim", i vi priznajete da je moguće da film bude dobar.
TOM :
Uglavnom je to smeće. Filmom se ponajviše bave ljudi s najmanjim
kvocijentom inteligencije - željni brzog uspjeha i slave. Kazalište je
skromnije, jednostavnije - ali zato snažnije, jer živi od tijela i duše živog
čovjeka, od glumca. Pravo kazalište.
EVA : Počeli
ste govoriti o sebi, i o tome da vas ja ne poznajem.
TOM : Točno.
Vi me ne poznajete, a da biste željeli sa mnom surađivati, da bi mi vjerovali,
kao što ja vama vjerujem, nužno je da znadete moje kvalitete. Zato sam spreman,
sada pred vama, izgovoriti jedan monolog, kako biste shvatili da nisam bez
kvalitete, kako biste i vi mene cijenili i uvažavali, kao što ja vas uvažavam.
EVA : I vi
ste spremni sada preda mnom govoriti monolog, kao što na Akademiji glumci
polažu pred profesorima prijemni?!
TOM : Točno
tako. Ja ću pred vama i za vas položiti prijemni iz glume.
EVA : Ja ne
inzistiram na tome da sad preda mnom glumite.
TOM : Ali, ja
inzistiram.
EVA : A iz
kojeg komada će biti monolog?
TOM : Iz
jedne odlične drame. Naziv joj je "Odlaze glumci".
EVA : Tko je
autor?
TOM : Ja.
EVA : Vi?!
Pa, vi i pišete?!
TOM : Samo
ovaj tekst..
EVA : Kako
ste rekli da se zove?
TOM :
"Odlaze glumci".
EVA : Ali,
čekajte - rekli ste da su samo dva lica?!
TOM : Točno.
EVA : A tko
bi to igrao?
TOM : Nas
dvoje.
EVA : Nas
dvoje?!
TOM : Da -
osim ako vam nije neugodno igrati s jednim "amaterom".
EVA : Ma ne .
Ali, tko će to režirati?
TOM : Ja.
EVA : Vi?!
TOM : Da, ja.
EVA : Ne
volim kad glumci režiraju predstave u kojima igraju. To je nešto kao masturbacija.
TOM : Ne znam
mnogo o masturbaciji, ali znam da će ovo biti odlična predstava. ..Ali, ne
morate danas donijeti odluku, uzmite tekst i pročitajte ga. Svidi li vam se,
uvjeren sam da nećete odbiti ulogu. Uostalom, i tako nemate što izgubiti.
EVA : Kako to
mislite da nemam što izgubiti?
TOM : Niste
niti u jednoj podjeli, ne igrate ništa. Vaše kazalište se obnavlja, a iz drugih
vas baš i ne zovu.
EVA : Vidim
da ste dobro informirani.
TOM : Pravi
režiser mora znati sve o glumcu kome nudi ulogu.
EVA : Dobro,
pročitat ću vašu dramu, mada to sa glumcima junacima, to mi se ne sviđa
previše. Nije baš originalno. Pročitala sam na stotine drama na tu temu.
TOM : Ova se
razlikuje od svih.
EVA :
TOM :
EVA : Ne
volim kad su autori glumci.
TOM : A
voljeli ste igrati u Shakespeareovim komadima?
EVA : Jesam,
s užitkom.
TOM : On je
bio glumac. I Moliere.
EVA : Ali
Čehov nije bio glumac.
TOM : Ali mu
je žena bila glumica.
EVA : Ne
prenosi se to iskustvo preko kreveta.
TOM : …Mogu
li početi…( ona klimne glavom i da znak rukom)
Kad umire glumac, ne umire samo jedan čovjek, umiru
brojne sjene lažnih tijela kojima smo se nesebično davali.
Kad umire glumac, umiru sve moguće podjele uloga u
kojima je još mogao zaigrati, gase se čak i oni reflektori koji nikada nisu
bili upaljeni, otkazuju se predstave koje nikada nisu bile zakazane. Kad umire
glumac, umire stotine likova, a život se ukazuje poput loše predstave u kojoj
rasplet i završetak nisu vješto pripremljeni.
Ali, najgora
smrt glumca je smrt koja nastupa prije nego li je glumac odigrao svoju životnu
ulogu – ulogu u kojoj je dao sve od sebe, u predstavi s idealnom podjelom,
odličnim tekstom i neprimjetnom režijom. Ulogu koju nije odglumio, nego
odživio. Tužno je umrijeti, a ne odigrati takvu ulogu.
( mrak)
SCENA 10. ( Garderoba)
( Ivona je iza paravana presvlači se...U garderobu
ulazi Siki besan..)
SIKI : U
pičku lepu materinu...
IVONA : Nemoj da psuješ....Šta je bilo..
SIKI :
Ništa nije bilo...Dokle će upravnike da nam dovode po političkoj
liniji..Zato nam pozorišta i propadaju..Pozorišta vode političari i pederi.. A
nama zapala najgora varijanta...Em politićki..em peder..
IVONA : Kada
se smiriš mislila sam nešto da razgovaramo..
SIKI : Evo
ragovaramo..šta hoćeš..
IVONA : Neću
sada, kad si takav.
SIKI :
Kakav sam?
IVONA :
Pripit i besan.
SIKI :
Besan jesam..pijan nisam..ali ću sada da siđem u bife i da se napijem...
IVONA :
Lakše ti je kad si pijan.
SIKI : U
pravu si..kad sam pijan lakše mogu da vas podnesem..
IVONA : Nas?
SIKI : Šta
si htela da razgovaramo?
IVONA : Neću
sada..rekla sam ti..
SIKI :
Prelaziš u prestoničko pozorište?
IVONA : Nije
to.
SIKI : Pa
idi.... beži iz ove rupe...tamo ćeš da napraviš karijeru..a ovde.. šta ćeš ovde
da napraviš..
IVONA :
..ovde smo zajedno napravili....
SIKI : Ma
napravili smo moj kurac...
(mrak)
SCENA 11. (Predstava)
Branislav Nušić
Sumnjivo lice
Soba palanački nameštena..... JEROTIJE, ANĐA
JEROTIJE (šeta uzbuđeno s rukama pozadi držeći jedno pisamce).
ANĐA (dolazi iz leve sobe)
: Što si me zvao?
JEROTIJE (podmeće joj pismo pod nos)
: Pomiriši!
ANĐA : Ala lepo miriše!
JEROTIJE : Našta?
ANĐA (doseća se)
: Čekaj!... Miriše na promincle.
JEROTIJE : Baš si pogodila!
ANĐA : Nego?
JEROTIJE : Miriše na Đoku.
ANĐA : Kakvog Đoku, boga ti?
JEROTIJE : Eto, takvog!
ANĐA : Govori, čoveče, šta je, ništa te ne razumem.
JEROTIJE : Imaš li ti kakvog Đoku u familiji ?
ANĐA (domišljajući se)
: Nemam!
JEROTIJE : E, ako ti nemaš, tvoja ćerka ima.
ANĐA : Ama, šta govoriš, boga ti?
JEROTIJE : Ne govorim ja, Anđo, on govori, on!
ANĐA : Ama ko?
JEROTIJE : Pa Đoka!
ANĐA : Opet! Govori jedanput, čoveče, da te razumem?
JEROTIJE : Je l' hoćeš da razumeš? E, pa na, pročitaj
ovo, pa ćeš razumeti!
(daje
joj pismo)
ANĐA (čita pismo) :
"Đoka".
JEROTIJE : Njega znamo već. Ostavi njega pa počni ozgo.
ANĐA (čita ozgo) :
"Marice, dušo moja!"
JEROTIJE : Aha, je l' ti sad miriše na promincle?
ANĐA : (nastavlja čitanje)
: "Primo sam tvoje slatko pismo i
izljubio sam ga stotinu puta."
JEROTIJE : Čudo nije izljubio i pismonošu i upravnika
pošte i...
ANĐA : (čita dalje)
: "Postupiću tačno po uputstvima
koja si mi u njemu izložila."
JEROTIJE : Divota! Tvoja ćerka šalje uputstva. Ako tako
potera, može početi još i da šalje faspise; može čak da zavede i delovodne
protokole pa da počne posao pod numerom...
ANĐA (čita dalje)
: "Jedva čekam srećan čas da
pritisnem..."
JEROTIJE (prestravi se)
: Šta da pritisne?
ANĐA (nastavlja) : "Poljubac na tvoja
usta."
JEROTIJE : Čudo ne kaže da udarim pečat na tvoj raspis.
ANĐA (završava čitanje)
: "Tvoj do groba verni Đoka."
(zgranuta)
JEROTIJE : Đoka! Eto ti ga s misli i s personom! Sad
znaš ko je Đoka.
ANĐA (krsti se) : Ju, ju, ju, ju, Gospod je ne ubio! Prste ću
joj iseći, da ga majci nikad više ne napiše pismo.
JEROTIJE : More, će da ga napiše nosem. Nosem će da ga
napiše, samo kad hoće.
ANĐA : Otkud ti ovo pismo?
JEROTIJE : Doneo poštar.
ANĐA : Za nju?
JEROTIJE : Za nju, dabome!
ANĐA : I ti ga otvorio?
JEROTIJE : Otvorio, dabome.
ANĐA : Bolje da nisi, bolje boga mi, nego ovako što
mi presede. I kako ću da joj kažem da si joj otvorio pismo?
JEROTIJE : Eto ti sad! Čudo božje! Otvarao sam ja pisma
malo veće gospode, pa neću Đokino.
ANĐA : Otvarao si, al' si zbog toga i službu
izgubio.
JEROTIJE : Izgubio, pa šta? Posedeo malo, koliko da se
zaboravi, pa posle opet dobio službu.
ANĐA : Pa jeste, al' nemoj sad opet da otvaraš
pisma.
JEROTIJE : Moram! Nije što hoću, nego moram. Znaš kako
je to, ostane čoveku u krvi. Ima ljudi koji vole tuđe pile, ima ih koji vole
tuđu ženu, a ja volim tuđa pismo. U mojim je rukama, gledam ga, a ne znam šta u
njemu piše. Ne možeš da izdržiš, pa to ti je. Slađe je meni pročitati tuđe
pismo no pojesti tri porcije sutlijaša sa cimetom, a ti, Anđo, znaš koliko ja
volim sutlijaš sa cimetom. Eto, došlo od jutros puno pisama iz ministarstva, iz
okruga, iz opštine. Kad, jedno pismo miriše. Znam pisma iz ministarstva ne
mirišu, ne mirišu ni ona iz okruga, a ona iz seoskih opština... možeš misliti
već!... Uzmem ovo pismo, pogledam, kad... "Gospođici Marici
Pantićevoj." Oho, rekoh, tu smo! Otvorim ga, pomirišem, kad... zamirisa Đoka.
Eto ti!
ANĐA : Ja ne znam, boga mi, šta radi ova država! Zar
nije bolje da devojke uče čitati i pisati tek kad se udadu.
JEROTIJE : Pa i onda ne znam šta će im. Da čitaju valjda
iz "Kuvara" kako se prave puslice i muškacone. Tu je muž, pa ako mu se
jedu puslice, a on neka pročita ženi kako se prave.
ANĐA : Pravo kažeš!
JEROTIJE : A nisi ni pogledala odakle je pismo?
ANĐA (zagleda) : "Prokuplje".
JEROTIJE : Kažem ja tebi, Anđo, ne šalji dete u goste
tetki, ali ti, neka, neka se dete provede malo. E, eto ti sad, ona se provela,
a sad možeš ti da se provodiš.
ANĐA (razmišlja)
: A opet, šta znaš, Jerotije, možda je
ovo kakva dobra prilika?
JEROTIJE : Hm, dobra prilika, Đoka, dobra prilika! Idi,
boga ti! Dobra je prilika gospodin Vića, a ne Đoka! I ti, da si majka kao što
treba, ti bi trebala da je naučiš. Eto čovek je hoće, nije da neće. Baš pre
neki dan opet mi je rekao : "Kad bi
se mi orodili, gospodine kapetane, gde bi nam bio kraj !"
ANĐA : Govorila sam joj, nije da joj nisam govorila,
ali kad ga dete ne voli.
JEROTIJE : A po čemu ga opet mora voleti? Nisi ni ti
mene volela kad si se udala, pa šta ti fali? Nego reci, nisi ni ti mnogo
navaljivala na nju?
ANĐA : Pa i nisam. Otežem stvar zbog one njegove
krivice. Rekoh, nek se to svrši pa onda neka prosi.
JEROTIJE : Ama, kakva krivica, pobogu brate! Gde si ti
još videla kod nas da je činovnika glava zabolela zbog krivice? A posle,
pametan je to čovek zna taj šta radi. Pokrao je on sva ta akta, i sad nema
akta, nema ni krivice. Ne može mu ministar ništa, manj da ga istera iz službe.
Ali i da ga istera, misliš mari on? Skrckao je taj paricu, pa mu se može i bez
službe. Sedeće godinu-dve i davaće pare na zajam seljacima. Ako baš hoće nanovo
službu, sačekaće dok padne vlada, pa će ga posle druga sa klasom u službu.
ANĐA : Ama, zar istina taj čovek ima toliko para?
JEROTIJE : Ima, nego! I ima dosta, bome. Pisar druge
klase i nema više nego četrnaest meseci kako je u ovome srezu, a došao je kao
pištolj. Al' ume, brate! Eto, onaj drugi gospodin Žika celog će života ostati
siromah. Njemu dosta kad mu ponudiš litar-dva vina. Al' ovaj, jok! Neće da se
prlja za sitnicu; ne voli čak ni da primi na rad prodaje, procene, licitacije i
takve stvari, veli : "Neka to
gospodin Žika." On samo na krupno hvata. Njegova je struka politika i na
njoj, bome, dobro zarađuje. Najviše zarađuje na dinastiji. Za njega je
dinastija krava muzara. A muze, brate, vešto! Tek vidiš, pritvori kakvog gazdu,
veli : "Lajao protiv
dinastije!" i natovari mu ovolika akta... sedam, osam, dvanaest svedoka...
pet godina robije. A jednog dana tek, nestalo akta, ili iskazi svedoka sasvim
drukče glase nego kad si ih prvi put čitao, i onaj... tek vidiš - u slobodi.
Eto, tako, ide mu taj posao od ruke. E, to je, vidiš, domaćin čovek, takvog
zeta daj, a ne Đoku.
ANĐA : Šta ću, šta mogu, kad ga ona ne trpi, kaže
liči joj na petla.
JEROTIJE : Rotkve njoj strugane! A šta bi ona htela! I
ja sam ličio na petla kad sam tebe uzeo, pa šta ti fali?
(mrak)
SCENA 12. (Garderoba)
( Na svojim mestima u garderobi..spremaju se Ivona
i Siki)
SIKI :
..zašto ćutiš....ljuta si nešto na mene.....šta sam sad opet zasrao.....
sinoć jesam bio pijan ali se nesećam da sam pravio neka sranja.. (pokušava da se seti) Hteo sam da nadrkam onog Lazarevića sinoć..ali
nisam..bio sam toliko pijan..da me je mrzelo da ustajem..i da mu se najebem
majke...
( ona ćuti)
Misliš da sam se nabacivao
onoj novoj konobarici u bifeu... ma nema
veze..uostalom to je Žikina riba..ne bih ja ni pijan..znaš me...
IVONA :
Abortirala sam.
SIKI : Šta
si?
IVONA : Juče
nisam bila na probi..zato...išla sam ....abortirala sam.
SIKI : Kako
si mogla da abortiraš kad nisi bila trudna?
IVONA :
Treći mesec.
SIKI : Tri
meseca..pre tri meseca bili smo na
turneji...
IVONA :
Sećaš se?
SIKI : Kako
se nesećam
IVONA :
Mislila sam.. nisi se treznio tokom cele turneje..pa si možda zaboravio.
SIKI :
Zašto mi nisi rekla..
IVONA : Da
si bio pijan?
SIKI : Za
dete..zašto mi nisi rekla.
IVONA :
Pokušala sam..ali smo uglavnom pričali o poslu.. ulogama.. prestavama... zezali se....
SIKI : Pa, čekaj,
kako......Zašto si.....Što nisi rekla nešto.....Možda..
IVONA : Šta možda?.....Šta bi
bilo da sam ti rekla......Da li bi bilo nešto drugačije...
( oboje ćute..svako u svom filmu...velika pauza)
SIKI : .....
Ivona.....Hoćeš da se udaš
za mene...?
IVONA :
Neću.
SIKI : Šta
kažeš?
IVONA :
Neću.
(pauza)
SIKI : Koja
scena sad ide....idemo da ne zakasnimo ....
IVONA :
Siki.
SIKI :
Molim.
IVONA :
Pitaj me sledeće sezone ponovo...važi?
SIKI : ...Važi...
(mrak)
SCENA 13. (Predstava)
Bratislav
Petković
Kaskader
ŠEJN : Ja sam medicinski fenomen... Šest čeličnih
rebara, dve šipke u desnoj i jedna u levoj ruci, šina u desnoj nozi, plastični
kuk, trbušna maramica takođe, ovde na glavi imam platinu mesto koske, moš me
biješ kolko oćeš samo će da se ulubi a bola nema...
... Ne znam dal ima neka koska
da je nisam lomio...
Da mi je ova pamet a one
godine, burazeru... Ništa ne bi propušto... Čuo si za Anitu Ekberg? Kakva je to
ribetina bila... Čuvena glumica i još bolja ženska... sreli smo se na „Dugim
brodovima“... Ja bio mlad, lep, kurat. Bila poludela zbog mene, ostavila muža u
Rimu i došla za Beograd, nudila mi sve, lovu, kola... A ja glumio gamena, kao
ko te šiša i take stvari, zajebavao sam je, na kraju se pokupila natrag... I
šta sam od toga imo? Ništa. Ispo sam dileja... Zato kad god možeš obraduj
budalu jer, jebo, ne jebo, kurcu vreme prolazi...
CACA : Ti to najbolje znaš, kod tebe su i parastosi
prošli.
ŠEJN : Mnogo si duhovita.
CACA : Kad bi te slušo neko ko te ne zna, mislio bi
da si neki dasa...
ŠEJN : Za mnoge sam i te kakav dasa.
CACA : Od tolikih štangli, mogli su bar jednu da ti
ugrade među nogama, da služi ko fišbajn. Ovako si invalid sto posto.
Duplo golo.
ŠEJN : Alal vera! Ružina
škola. Ne ide iver daleko od klade... Samo još crveno fenjerče da se okači na
ragasto...
CACA : Što se ne iseliš iz kupleraja.
ŠEJN : Misliš da neću. Zgadila si mi se i ti i ona
matora peza.
CACA : Ne diraj mi u kevu!
ŠEJN : Kakva bre keva. Matora podvodačica.
CACA : Ne vređaj mi kevu, još jedanput ti kažem!...
ŠEJN : U oči ću to da joj kažem. Koja keva, otrov
bre.
CACA : To joj fala što te primila ko sina bez pare i
dinara.
ŠEJN : A ko je prošlog meseca platio zajedničku vodu
i radio, i de su te pare od socijalne pomoći?...
CACA : Ona ako troši, troši svoje i ne daje
poslednju kintu na alkohol. Ko neki ovde prisutni.
ŠEJN : Ja ne pijem već dva meseca ako nisi znala.
CACA : (Izvadi iz kese
„unučiće") A
šta je ovo!
ŠEJN : To nije moje. Momak je to kupio za sebe...
CACA : (Pretura dalje po kesi) A za tebe su sokovi i napolitanke... Mene si
našo...
ŠEJN : ... Nemoj da preturaš po tuđim kesama. Ostavi
te namirnice!
CACA : Opet slaviš jubilej?
El opet tristoti skok.... Koji put slaviš tristoti jubilej, smisli nešto bolje
kad si rešio da šljemaš.
ŠEJN : Ostavi te namirnice.
CACA : Koje si ti govno od
čoveka. Evo ti. (Baci kesu)
Najedi se, betoniraj se,
naroljaj se ko svinja pa promaši kutije ko prošli put... Al ne
dolazi da te lečim i da ležiš kod moje keve...
ŠEJN : Ja od nje nisam ništa
tražio.
CACA : Dvori te, služi, a posle „Matora peza",
ako kad je budala, imala je koga i da leči... Sve ću da joj kažem šta si
izjavio.
ŠEJN : El možda nije istina da je držala kupleraj za
vreme okupacije do četresosme... pa i posle.
CACA : Šta fantaziraš...
ŠEJN : Lično mi pričo kum Đoka Runda, njen kupler
majstor.
CACA : Koji Đoka Runda, esi blesav.
ŠEJN : Onaj iz Lomine, šta se praviš mutava. Ruža,
da bi sebe oprala, njega prijavi u Udbu i čovek najebo.
CACA : Šta sereš, ona je bila ilegalac za vreme rata,
ako te neko pita.
ŠEJN : Pod jorgan planinom.
CACA : To joj je fala što te iz mrtvih izvadila.....Kolko
si se pogodio za kaskadu?
VAL : Šta te briga...
CACA : Uvek te uštinu organizatori... Ti si govedo,
ne znaš da se cenkaš...
Mene lažeš…uvek saznam od drugih... Ova kaskada ne sme da bude ispod tri „cigle"... Viš di je
balkon... Ako promašiš kutije, ne gine ti Novo groblje. Sav si havarisan, prsiš se tu, a sto posto si
invalid...
ŠEJN : Invalid si ti u glavi. Ja sam još uvek broj
jedan u Jugoslaviji, što bi tolko zvali...
CACA : Zovu te što se nikad ne pogađaš.
ŠEJN : Moja cena se zna, a tu je i cenovnik
udruženja, zna se kolko šta košta...
CACA : Ko danas radi po cenovniku, samo kreten moš
da se drži cenovnika u ovoj inflaciji.
ŠEJN : Ja sam čovek umetnik a ne piljar.
CACA : Udele ti ko prosjaku, to nisu ljudi, to su
džukele, a ti si neviđena budala.
ŠEJN : Za tebe su svi džukele i budale samo si ti
uredu. Nemoj tu da tandrčeš!
CACA : Da su iole ljudi, nikad te ne bi zvali, tebi
svaka kaskada mož da bude poslednja. Ti bre skačeš na sreću, da se ne lažemo.
ŠEJN : Caco, goni se u pizdu materinu! Prestani već jednom da me gušiš. Ja skačem na sreću? Marš bre!
CACA : Ja te gušim! Koji si ti bednik kad bi se samo
vido.
(Šeta oko kutija) Razbićeš se ko lubenica, to je mnogo tanko za ovu visinu...
I najmanje metar mora ka zidu,
nemaš ti više odraz za tu parabolu... uostalom, bole me pička...
ŠEJN : ... Samo dve reči ima da ti kažem; sou long,
što na francuskom znači : Zavila si me u
crno.... I od ovog momenta ja sam za
tebe umro, više ne postojim, kao ni ti za mene...
CACA : Prvo ćeš da vratiš pare što si dužan pa onda
umiri, lukavo si to smislio, al kod mene te fore ne prolaze... Imam
sve crno na belo, a i Ruža je pisala...
ŠEJN : Sad si se skroz ofirala... Nema života s
nekim ko ti u startu ne veruje... Ja sam čazben čovek, uvek otkopčan i iskren i
vrlo dobro znam kolko sam i kome dužan... A to što ste pisale, moš da
okačite mačku o kurac.
CACA : Pisale smo što znamo s kakom firmom imamo
posla, evo sad se lepo ispostavilo.
ŠEJN : Nemoj ja da presavijem list, neće da vam
ostane ni konac u dupetu...
CACA : Kad si tako bahat i drzak a crno ispod nokta
nisi dao, kakav bi tek kabadahija bio da si se stvarno pretrgo.
ŠEJN : Ja nisam ništa dao, kako vas nije stid. To da
mi kažeš? Dve godine podnosim sve režiske troškove! Jesam li ja letos tebe,
matoru i vašu tetku vodio 15 dana, pun pansion, u Vrnjačku banju? Ko je jebe,
matora, 70 godina bre ima; sama kilo sladoleda poždere po jednom danu banjskog
lečenja.
CACA : Koja si ti mizerija od čoveka... Ja se
ponižavam, jurim te po objektima da vratiš što si dužan, šetaš me ko majmuna,
reko si da radiš kod Baleta, ja odem na objekat i pitam a ljudi me gledaju ko
da sam pala s Marsa, kriješ se ko pizda.
ŠEJN : Bila je izmena, nisam ni ja znao... Uostalom
šta ja tebi ima da se pravdam.
( snimak glasa reditelja...Šejn..idemo
…snimamo….mrak)
SCENA 14.
("MUŠICA" - treći deo..... generalna proba)
( kostimi nekompetirani..rekvizita
nepotpuna i dalje sa markirima..ipak ima muzike..)
RUCANTE : Betija jesi li tu?
BETIJA : Jes', tu sam, šta hoćeš? Nemoj ni pomišljati
da se to ikada može svršiti.
RUCANTE : De, de, ludice. Lepu si mi brigu zadala.
BETIJA : Podvalio si
mi, zar ne? Pa eto ti, na, to si i zaradio, pa sad
kusaj.
RUCANTE : Baš si ljuta.
BETIJA : Budi uveren da to nikada neću zaboraviti dok sam živa. Možeš slobodno da ideš.
RUCANTE : Dobro, ali pođi i ti. Hajdemo kući. Dođi, praštam ti, bogami.
BETIJA : Neću tvoj oproštaj, ne zaslužujem ga.
RUCANTE : Onda oprosti ti meni
BETIJA : Samo ti idi. Zakuvao si kašu, pa je sad u slast pokusaj.
RUCANTE : Oprosti mi, ženo, đavo me natenrao. A, sem toga, kum me je naučio.
BETIJA : Bedniče, razbojniče, ćuti, ćuti. Šta, hteo si da me iskušaš? Nisi, valjda, znao kakva
sam? Da sam htela da
radim kako ne treba, razbojniče jedan, misliš da ne bih imala priliku?
RUCANTE : O, Betija, draga, kriv je moj kum, crkb dabogda: on me naveo, meni to nikada ne bi palo na pamet. „Učinite to, učinite, kume, bar ćete
saznati da li vam je
verna. Učinite to."
BETIJA : Jest, sad to prebacuješ na kuma
RUCANTE : Ali, bogami, šalio sam se.
BETIJA : Pa dobro :
i ja se šalim.
RUCANTE : Hajdemo, hajdemo kući, jer, sto mu gromova... slušaj, ti.
BETIJA : U tvoju kuću nikad više...
(Ivona prekida probu)
IVONA : Ne mogu ovako da radim..
SAVA : Šta je bilo?..pa dobro ide..super..
IVONA : Šta dobro..kostimi nisu gotovi..Gde je sva
rekvizita..
SAVA : Stiže..sutra za premijeru biće sve komplet..
IVONA : I dekor?..
SAVA : I dekor..sutra..stiže sutra..
IVONA : E onda sutra i generalna proba ..odloži
premijeru.
SAVA : Nemoj molim te..ako da odložim..karte
prodate..reklama ide...Siki!
( u nepotpunom
kostimu sa letvom umesto mačem..ukazi Siki)
SAVA : Ej..Traži da odložimo premijeru..reci joj..
SIKI : Ne...tebi ću da kažem...Ovo je bezveze..
SAVA : Šta je bezveze?
SIKI : Sve ovo..Pa i ako je tezga ja neću da radim
ovako..
SAVA : Kako?..Šta fali?
SIKI : Sve
fali..kostim..rekvizita..dekor....režija..
SAVA : Šta?...Ne sviđa ti se kako sam ovo režirao..
SIKI : Ne da mi se nesviđa..nego mislim da je obićno
sranje..u kome ja neću da učestvujem..
SAVA : Sranje?.. Nećeš?...Ivona?
IVONA : Hoću..ali ne ovako...Mora da bude sve
komplet..I da popravimo neke scene..
SIKI : Koje scene..šta pričaš..Koncepcija je skroz
pogrešna..
SAVA : Pogrešna?.. Što to nisi ranije reko?
SIKI : Kada?..Uletiš..izletiš na probu..stalno
žuriš..Sve vičeš.. lakoćemo.. Ja sve čekam desiće se nešto..Proradiće..
SAVA : I desilo se...Zajebaste me uoči premijere..
SIKI : Sam si se zajebo..Ne radi se tako
predstava..na juriš..
SAVA : Dabro..( skida kostim..skuplja rekvizitu).. Vi ste meni rekli šta ste imali..A sada ja vama da kažem... Da se
gonite u tri lepe pizde materine..I vi ja sa vama kad sam sa vama počeo da
radim..Ja sam mislio...Ma šta bre ima da vam pričam..
Napraviću monodramu..pa ću sam da igram.. Ima da se razbijem od
tezgarenja..
A vas ko vas jebe...
(okrene se i ode...Siki i Ivona ostaju ćutke)
( mrak)
SCENA 15. (obraćanje
publici)
(Siki
izalizi na rampu...)
SIKI : Draga
publiko ..naj iskrenije Vam
se izvinjavamo što večeras nećete moći da vidite renesansnu komediju "MUŠICA"
koju smo
najavili ali..iz objektivnih razloga...naime.. naš glavni glumac koji je ujedno i režirao ovaj komda
se razboleo..Nadam se da će te nas razumeti.. U ostalom znam da ste vi najdivnija publika na svetu...Ali
ne očajavajte..videćete večeras..hit komediju..BRČNE SVAĐE....hvala na razumevanju
i podršci....
( mrak)
SCENA 16. (Predstava-tezga)
( Siki i Ivana igraju tezga-komad..Bračne svađe...)
ON : Jesi prala noge kad si spremala onaj ručak danas..
ONA : Uvek se buniš i galamiš..A taka si bio još od svadbe..
ON : Pa
dabome da sam se bunio kad sam hteo i ja da se vidim na svoju venčanu sliku..A
ne tamo na kraju pored deda Stanimira..
ONA : I šta
sad fali jajima.
ON : Jajima
ništa ne fali..meni..fali..Svaki dan mi spremaš jaja..jaja na oko.. pržena.. kuvana
..Počeću da kokodačem ovde po kući..Dobiću Beri-Beri..Znaš ti šta je to..
ONA : Znam.
ON : Djavola
znaš..kad si bila mala pa se popneš na trešnju a deda odozdo viče..beri..beri…Nije
to bre ženo..
ONA : Nije
nego ćeš ti da me učiš…Ti koji si moju majku sahranio..
ON : Pa
morao sam da je sahranim kad je umrla..
ONA : Neka.. neka..to mi je
hvala za sve što sam uradila za tebe..
ON : Šta si bre ti uradila za
mene..da te nisam birao na igrankama još bi plesala sa drugaricama..
ONA : Šta
pričas...Ja sam mogla da se udam da doktora..
ON : Pa
što nisi..to nisi..jedino što je našo u tebi je kamen u bubregu i ništa više..
I pametan čovek..pobego da ne
jede svašta ko ja ovde...
ONA : E ti
moj..da vidiš samo kako se momci okreću zamnom na ulici..
ON : Jao guska...Milse dive
joj se momci u autobusu a oni joj ovamo kradu novčanik..
ONA : Pa
kad ti ne izlaziš iz kola.
ON : Dao sam ti jednom kola..i
znaš kako te komšije sada zovu...Golfska struja..Udarila si Goflom u banderu
ceo kvart nije imao struju dva dana...Gde ti je brre bila glava..
ONA : Na
haubi..prošla sam kroz šoferšajbnu..
ON : I zato si svako jutro ko
bokser u nok daunu..Ne ustaješ do deset...Tepi kad zadnji put usisavala..počeće
detelina ovde da niče...Tu šminku uveče kad se umiješ po pet kila si
lakša...Bože mili čuda velikoga...
ONA : A u koga..U tebe sigurno
nije..
ON : Nemoj da skrećeš
temu..nemoj da skrećeš temu..
ONA : Dosta
si se ti žalio čekaj i ja nešto da kažem...
ON : Čekaj
..stamni...prekini...Pa da vidiš dobra ti jaja..šata fali jajima...
(mrak)
KRAJ
0 Коментари:
Постави коментар
Пријавите се на Објављивање коментара [Atom]
<< Почетна